Home > Reseberättelser > Nu är vi i Shipiboland

Nu är vi i Shipiboland
Vi sov som klubbade natten till måndag och efter en sån natt borde vi vara i fas med tiden i Peru. 7 timmar efter Sverige. Tung sömn gjorde det svårt att komma upp till ytan när klockan ringde kl 5. Snabbt ihop med väska och utanför porten väntade vår trogne chaufför. Se så bra med relationer! Hans kundfokus resulterade givetvis i att han lät oss inspireras av peruansk musik under resan till flyget.

Incheckning, frukost med malariapiller och sen ombord på planet mot Pucallpa. Upp genom vita moln, ett vitt molntäcke breder ut sig men….se där kommer topp efter topp.Anderna från ovan. Häftigt!

image

We are Alive. ingrade sig Ucayali när vi sen flög över den låglänta djungeln som bredde ut sig väster om Anderna. (Ucayali är det längsta biflödet till Amazonasfloden.)

När planet stod stilla efter landning på flygplatsen i Yarinacocha möttes vi som av en vägg av fuktig värme Inte olikt en ångbastu. Euforiska ramlade vi, Britta och Anna som följer med på denna resa, ned för trappan och skuttade upphetsade fram över plattan. Vi har faktisk svårt att uttrycka hur vi kände oss En mix av glädje, spänning, förväntan och lycka. Det känns så himla exotiskt och vi är så glada att vi är med Lucy på den här resan.

Från balkongen på flygterminamen vinkade Gemma och Maria Loyda, vår mottagningskommitee. Båda har fått sin utbildning som Amazonasföreningens stipendiater. Gemma är utbildad sjuksköterska och Maria är utbildad lärare. Gemma och Maria var väldigt vänliga och vi förärades varsin tygkasse i Shipibobroderi, som Maria hade gjort. Enligt traditionen här så delar man med sig av det som representerar kulturen och broderi och hantverk är viktigt för Shipibo. Ett eget speciellt mönster som vi hoppas vi får lära oss mer om.
Utanför flygplatsen möttes vi av hus, Peruanska tuc tuc, palmer och blommor och scenariot fortsatte hela vägen till hotellet i Yarinacocha, en förort till Pucallpa.

image

Vi bor i små hus i en grön trädgård med blommor och palmer. Det är varmt, så man får röra sig därefter och hålla sig mitt i kläderna. På hotellet mötte Paul upp, en representant för en organisation som Amazonasföreningen samarbetar med.
Maten är en stor del av upplevelsen och så även lunchen.

image

Friterad banan företrädesvis doppad i olika typer av starka såser. Ris, kyckling, kassawa, avokado, tomater, gurka mm som ingår i det traditionella köket och allt kommer lokalt ifrån. Efter lunchen enades vi om att de två sol-laddningsbara lamorna skulle doneras till Maria och hennes skola som ligger 8 timmars båtfärd från där vi är. Vi tyckte det var långt tills vi fick veta att hennes föräldrar bor i en by som det tar 1 vecka att komma fram till!
Under eftermiddagen hölls olika möten som skall leda arbetet framåt. Vi (Britta och Anna) ägnade oss åt bloggande och att prova solstolar (i skuggan) och en svalkande pool
Lucy hade ett väldigt positivt möte med ungdomsorganisationen. Duktiga och alerta ungdomar som vill jobba med Amazonasföreningen. Efter mötena på hotellet gick vi till föreningens hus.

image

På vägen passerade vi idrottsplatsen, lokala hus och små företag. Vi träffade Paul igen och ett antal volontärer som är i Yarina cocha genom Alianza Arkana. Det är den organisationen som hyr huset mot att det underhålls. Huset behöver omvårdnad och det pågår aktiviter i rätt riktning. Efter besöket fortsatte vi mot centrum och hamnen. Barnen var på väg hem från skolan, matserveringar förbereddes lite här och där, hundar i olika skabb- nivåer strök runt matplatser och butiker allt täckt av ett tunt fint damm från den lite röda jorden. På torget besökte vi Shipibo’s hantverksmarknad och träffade Maria Loyda’s mamma.

image

Solen som står högt upp på himlen på dagen, så här nära ekvatorn, började sänka sig och skymningen föll och med den lite svalka ned till typ 28 grader och en luftfuktighet på kanske 87%. Härligt tycker vi. Vilken dag och så mycket som har hänt på 3 dagar! Imorgon blir det full fokus på de blivande stipendiaterna

Pat Bowlen hired McDaniels for his work during the 2008 season. Yes, 2007 was an historic year in New England. But any team that starts eight Pro Bowlers, including 3 of 5 offensive linemen, has a chance to re write history. That is not to say that the ’07 Patriots were not impressive. They were arguably the best team ever assembled. Yet, their talent at every position made it more difficult to discern the impact the coaching staff had on each game.Then came that Cheap Jerseys from china game against the New Orleans Saints in the divisional play offs. The 49ers won 36 32 in an epic confrontation where the lead changed hands four times in the last four minutes. In that brief period, Smith and his Saints opposite number Drew Brees traded two touchdowns each. For Brees who had just come off a stupendous regular season, in which he threw cheap football jerseys china for 5,476 yards to break the great Miami Dolphins quarterback Dan Marino’s record that had http://www.footballjerseysuppliers.com stood since Replica Oakleys Sunglasses sale 1984 that was standard operating procedure. But not for Smith, with his barely restored reputation, and as a game manager more than a game winner.There is money at stake. In cheap jerseys wholesale fact, demographic research has shown that there is a growing number of people who do not even enjoy watching the game of football who gather to watch the commercials featured at commercial breaks and at half time. The payoff is huge for an advertiser who hits a home run.Now, I know of a local businessman with organic lettuce who is doing about 70 per cent of the resort’s lettuce. Pork and chicken are also bought locally and there’s an increase in demand for what grows naturally local herbs, mangos, etc. Tourists want authentic local food, not just a club sandwich,” Clark says.A free teaching class for emerging Fiji chefs newly graduated or working sous chefs will run for two days so fake oakleys visiting chefs can pass on their knowledge.”The information the ’oldies’ can impart is invaluable,” says Peter Gordon.”There will www.cheapoakleysell.com be many experts in various fields, from high end dining through to the export potential of local ingredients; everyone will learn many things. In making the deal, one ought to be very cautious. Cheap jerseys do not mean low quality material. Make sure that you have the quality of the fabric in mind as well. This is because there are a number of dealers that will offer you cheap jerseys but the quality will be very poor as well. In the settlement, the NFL makes no admission of guilt to those allegations. The players also are not required to prove that their conditions are related to football.The diagnoses would be made by a network of physicians approved by the NFL and the players’ attorneys..

3 Comments, RSS