Home > Stipendiat > Kevin Smith Cairuna Suarez

Post- och Bankgiro:
Postgiro 901515-7
Bankgiro 901-5157

Glöm inte ange namn eller en hälsning om du vill.

Check Payment

Vi kan tyvärr inte ta emot kontanter via post.

Kevin är nu färdigutbildad och har läst Information Systems Development vid Instituto de E-ducation Superior Tecnológico Publico.

Läs intervjun med Kevin.

Hej!

Jag heter Kevin Smith Cairuna Suarez. Jag är shipibo-konibo folket och mitt namn på shipibo är RANCO NITA.  Jag är döpt Ranco efter min morfar och Nita betyder ljus.

Jag är född 1994 och mina föräldrar heter Carmen Suarez och Guillermo Cairuna. Vi är fyra syskon och vi lever med min mamma, eftersom mina föräldrar skilda sedan mer än tio år.

Jag läser en teknisk utbildning, inom media och IT, som på spanska heter “Computación e Informática” vid Instituto Superior Tecnológico Suiza de Pucallpa. Jag har börjat jobba med en organisation i Pucallpa och hjälper till att hålla workshops i datorkunskap och med administration. Sedan förra året har jag varit volontär och gjort layouten av de böcker som Asociación Raíces Indígenas Amazónicas Peruana har producerat.

Jag är det tredje barnet och min mamma har små inkomster. Min mamma har alltid stöttat mig att utvecklas och studera. Jag har svårt att klara mig ekonomiskt för att fortsätta mina studier. Min stora önskan är att avsluta mina studier och därefter kunna få ett bra jobb och kunna stötta min familj.

Det fyllde mig med stor glädje att veta att svenska Amazonasföreningen och Arkana Alliance Civil Association och Peruvian Amazonian Raíces Association valt mig att bli stipendiat. Genom att få det stödet kan jag fokusera på mina studier.

Jag är mycket tacksam för var och en av er för det stöd de kommer att ge mig som kommer att vara till stor hjälp för mig och jag vill gärna bidra tillbaka med mina kunskaper till organisationerna som nu stöttar mig.

Jag kommer alltid att representerar och stötta min by och mitt folk shipibo-konibo. Stort tack från min familj, särskilt från min kära mor och särskilt från mig.