Home > Volontärarbete > Fjärde volontärveckan – del 1

Greta volontär på Alianza Arkana
Marko Ansvarig för permakulturen i Alianza Arkana
påväg till Santa Clara

Dag så.gjorde jag iordning mig klockan 6. Jag packade en Lunch väskan,  passionsfrukt, pasta, ägg och spenat.

Jag satte på mitt nya armband och begav mig iväg till st clara en Shipibo by som universum har besökt! För att ta sig dit fick vi åka bil (6 personer i en 4 manna bil , säkerhetstänk 0) till båtplatsen. Plötsligt kom jag till en grön äng och det kändes som att man var i England! getter och får betade!

Vi kom till en dålig väg med lera och grus och plötsligt var vi framme vid hamnen. hamnen,,,ja vad skall ja säga 3 båtar som vi satte oss i och ut på vattnet bar det. Mellan träd och sly så tog vi oss igenom på en smal remsa på floden. Ett plantage av frukt passerade vi och det såg väldigt romantiskt ut.!
Träden var väldigt vackra. sådana träd som finns i tarzan filmen. sådana träd fanns! det var helt fantastiskt! En örn visa vägen mellan alla snår och buskar och vackra fåglar flög omkring. Mitt i träden kan små små blommor i alla världens färger skymta fram. Det var som att skogen påminde mig om varför jag åkte iväg.

Skolan och jordbruket i Santa Clara

På vägen till st clara åker man i land i san francisco en Shippibo by. Där åkte vi  motorcar till st clara. En liten marknad är vid hamnen i san francisco. Vi åkte tillsammans med Pablo. En kille som är ansvarig för ungdomarna i st clara!  En jättespindel landade på hans knä men han borstade bara bort den! Spindeln var lika stor som en vuxen hand!

vi kom till st clara och Marko en man som jobbar med jordbruk i st clara, han visade oss huset där vi får sova över om i vi vill.

Marko är den som ansvarar för 4 hektar av jordbruk som de använder för en skola. Det är meningen att byn skall kunna sälja medicinalväxter samt kunna producera gratis måltider till skoleleverna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här står jag i ett nytt hektar fält som kommer att bli en medicin trädgård i framtiden för barnen att lära sig medicinalväxter

1. Zoon är till för bananer och papaya och jockas
  2. Zon är till för medicinalväxter som de kan sälja
  3. Är till för citrus och olika frukter. Här skall bin lockas till blommorna och de skall skapa biodling
  4. Är ännu plantage som ej är redo. Det som är så fantastiskt med detta är att de skapar jordbruk som kommer att kunna använda samma plats flera gånger. Annars så brukar Shippibo bara kunna bruka marken i 5 år. För att sedan vara tvungen att flytta. Men med träden så skall jorden bli mer näringsrik. Och det syntes redan efter 2 år så är jorden med näring 2 cm mörk och näringsrik jord . De har till och med en näringsrik tänk. De skall ha all denna mat för skolungdomarna. En hönsfarm  och toalett  ett kök där mammorna skall laga mat med barnen
  5. en fiskodling för barnens skolmat skall byggas
  6. Vi pratade om ungdomarna i st clara som vill skapa en fiskodling för att ha en stor fest i november! För att lyfta och locka turismen!

På denna plats finns ett stort hus som rustats upp och kommer vara st claras kulturhus. vi hade ett möte med de äldre människorna i byn, st claras ungdomar som vill ha en stor fest i november som heter Ayachati! en fest där byborna får mat gratis, medans turister och oss vita får betala. detta skall vara för att visa upp sina kulturer men också för att locka turism.

När jag kom hem till mit område Nueva Era så hade en stor scen ställts upp på fotbollsplanen och de spelade Live musik! Helt fantastiska danser dansades. Jag var den enda icke Shippibo på gården, och ändå kände jag mig som en i familjen. Här trivs jag!

Marcello och Marko pratar om hur det nya plantaget skall bidra med frukt och så småning om locka till sig bin som kan producera honung!