Home > Nyheter > Amazonasföreningen firar 50 år
Foto: Inger Otterholm

I år fyller Amazonasföreningen 50 år. Det firar vi med en fotoutställning, samt en utställning om vår verksamhet under 50 år som förening. Denna visas hösten 2022 på olika kulturhus och bibliotek i Härryda.

Fotoutställningen ”En värld av mönster”
Som en del av vårt jubileum arrangerar vi en fotoutställning i samarbete med Landvetter kulturhus. Fotoutställningen har utgångspunkt i traditionella mönster från shipibo-konibo. Shipibo-konibofolket lever av vad naturen ger och konsthantverket är en viktig inkomstkälla. Mönstertraditionen går långt tillbaka och är kännetecknande för deras kultur. Samspelet och beroendet av naturen och vattnet är tydlig: Anakondans slingrade kropp, pirayans skarpa tänder och flodens meandrar blir mönster på till exempel textilier och keramik.

Fotoutställningen finns att se på storbildsskärmar på Guldsmedsplatsen utanför kulturhuset. Fotografierna är tagna av David Díaz Gonzales, Jan Kvarnmark och Inger Otterholm.

Invigning 3 september
Utställningen i Landvetter Kulturhus invigs lördag 3 september. Då hålls invigningstal och en workshop för barnfamiljer. Fotoutställningen visas endast på Landvetter kulturhus.

Vår utställning om Amazonasföreningens verksamhet kommer att kunna ses på följande platser:

Landvetter kulturhus
3-30 september