Home > Nyheter > Amazonasföreningen på besök i Pucallpa

Under ett par veckor i juli är Amazonasföreningens ordförande Lucy Jonefjäll i Pucallpa i Peru för att förbereda höstens förstudie.

Lucy (till vänster) träffade Brian Best och Macarena Arias för att diskutera höstens förstudie.

Schemat är fullspäckat, allt från möten med stipendiaterna och universitetet till samarbetsorganisationer som Alianza Arkana och Ariap.

Första dagen träffade Lucy bland annat den nya styrelsen för Alianza Arkana. En glad nyhet är att hela styrelsen nu är shipibos.

Styrelsen består av Marcos Urquia Maynas, ordförande, Eva Melendez, vice ordförande, Liz Melendez, kassör och Marcela Cairuna, sekreterare.

Liksom tidigare finns Brian Best och Macarena Arias som stöd till styrelsen i olika ärenden.

Stipendiaten Luz Neri framgångsrik översättare
En viktig del av resan är att träffa stipendiaterna. Lucy har bland annat fått goda nyheter från Luz Neri Escobar som läser till grundskollärare i spanska och shipibo.

Luz Neri till vänster vid kongressen i Cusco.

Hennes studier går mycket bra och hon har just nu extrajobb som tolk i shipibo och spanska vid juridiska rättegångar. Hon har bland annat hjälpt till att översätta i ett våldtäktsfall där en lite shipibo flicka var inblandad.

Luz Neri blev också uttagen som representant för shipibo vid en språkkongress för ursprungsfolk. Kongressen ägde rum i Cusco i Peru.

Luz Neri (längst till höger) tillsammans med andra översättare för språk som talas av ursprungsbefolkningar. Foto från kongressen i Cusco.

Girela har ett år kvar

Nytagen bild av när Girela mötte Lucy i Pucallpa 10 juli.

Det går också bra för Girela som läser juridik och är inne på sin nionde termin. Hon har ett år kvar.

Lucys resa i Peru fortsätter ytterligare en tid och fler spännande rapporter är att vänta.

One Coment, RSS