Home > Reseberättelser > Barn är ett folk och de bor i ett främmande lan

Lima hälsade oss välkomna med ett fantastiskt väder. Här är det höst men vi upplever det som svensk sommar när den är som bäst. Vi startade dagen med ett besök på inka hantverksmarknaden och hade förväntat oss att se även Shipibos hantverk här. Butik efter butik såg vi endast bergsindianernas hantverk; stickade mössor, halsdukar, vävda dukar, broderade dukar, väskor, necessärer, plånböcker, smycken, tröjor, skor och allt annat som du kan tänka dig. Alpahaca ull dominerade likaså det vävda färgglada inka tyget. En genomgående färgkombination var regnbågsflaggans färger eftersom den är inkafolkets flagga ursprungligen.
Var finns Shipibo handarbetet? Kan det vara så att de inte får tillträde till marknaden här i Miraflores? Det verkar som att Peru har lite att jobba med vad gäller diskriminering. Syftet med Amazonasföreningen har varit och är fortfarande att öka Shipibos ställning i Peruanska samhället.
Det vi förbättrar för Shipibo innebär att de tar mer plats men samtidigt måste andra lämna plats. Man kan likna detta vid kraft och motkraft. Det är en kamp som Shipibo kan ta och där kan vi hjälpa dem genom att skapa förutsättningar. Genom att de utbildar sig,vilket vi bidrar med, så ökar deras förutsättningar. Shipibo är väldigt stolta över sitt hantverk men vi ser att de kan lära av bergsindianerna vad gäller att förstå kundens behov och att anpassa produkterna efter behoven. Vi har sett tecken på att det finns Shipibos som förstår vad det är som säljer. Det handlar inte bara om god kvalitet det handlar också om vad det är för produkter. Nästa gång vi kommer till Lima och distriktet Miraflores skulle det vara roligt om vi kunde hitta en Shipibo hantverksaffär.

Amazonasföreningen gör ett fantastiskt jobb med Shipibo. Vi återanknyter till bloggen igår där vi skrev att vi tänkte på alla härliga människor vi träffat. Så här kommer några bilder som Paul tog från skolbesöket på Bena Jema skolan i Yarinacocha

Alla samlades i klassrummet

Barnen med Shipibo kläder

Barnen hälsar oss välkomna

En mural i Benajema

Lucy skickar en hälsning från alla Härryda barn till Shipibo barn

och sist en länk till you tube där barnen välkomnar oss med sång

Där går en flicka som sjunger om kottar, själv äger hon två.

Där går en pojke som blir indian alla är barn och det tillhör det gåt fulla folket.

Trees are one of the most important aspects of the planet we live in. Trees are vitally important to the environment, animals, and of course for us humans. They are important for the climate of the Earth, as they act as filters of carbon dioxide. Forests are known as habitats and shelters to millions of species. However, the trees on our planet are being depleted at a very fast rate. According to some estimates, more than 50 percent of the tree cover has disappeared due to human activity. This removal of forest or trees from a land and converting it for nonforest use is called deforestation.This is my favorite time of year. The holiday season represents a time to celebrate with friends and family, to give gifts of thanks and to go to as many holiday parties ray bans sale as you possibly can. I’m a social gal and the holidays are prime time to trade in my sneakers for stilettos and catch up with friends over good food and drinks. However, without a proper healthy plan to navigate the season of over indulgence, it can be easy to over do it and cheap jordans fall into a downward cheap nfl jerseys spiral of stressing out, missing workouts, and gaining http://www.foakleysaaaa.com weight. So, I’ve created a holiday cheat sheet of a few good rules which can save you guilt and pounds and may even trim your trunk this holiday season.Whether you an aspiring mommy blogger or political pundit, $10 gets you a URL and online storage. Fill out a short form Fake ray ban Sunglasses outlet and copy paste some code to get ads on your website. Lure in some readers and you’ll have no trouble. So what could possibly stump a Stanford University student? Government Baratas Replicas Ray Ban bureaucracy, it seems. Two bandages crossed his face. A groin injury had plagued him. He told The Age that he was ”pretty banged up” and had cancelled filming of his bi weekly television show. Bettis was ”questionable” a 50 per cent chance to play against Houston. In his mind, he would play. ”Oh yeah,” he said.These are rough guys; these are rough guys. These guys what they doing is incredible, but I looked at it and I watched yesterday in particular. So many flags, right? So many flags. And I could imagine a guy like Lawrence Taylor and Dick Butkus, who was really rough, and some of these guys sitting there watching. what Cheap Jerseys from china a beautiful tackle. yards! That the game is over. You can kick a field goal anymore. continued: become weak, and you know what? It going to affect the NFL. I don even watch it as much anymore. It going to affect the NFL. I don watch it. The referees, they want to all throw flags so their wives see them at home. there my husband. [Laughter] It true. just broke up he just gave a 15 yard penalty on one of the most beautiful tackles made this year. Right?

2 Comments, RSS